Tips Memilih Insurans - Yang Mana Perlu??

Discussion in 'Motivasi & Inspirasi' started by fazdlie, Feb 16, 2009.

Share This Page

  1. fazdlie

    Senior

    Joined:
    Jul 12, 2006
    Messages:
    957
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0 / -0
    Salam sejahtera warga WC,

    Hari ini saya nak kongsikan pendapatan/cara memilih insuran sama ada ianya perlu atau pun tidak. Tip ini di ambil dari blog saya sendiri iaitu :
    www.petuajimatduit.com. So, kalau ada apa-apa pendapat, boleh bincang kat sini dan kalau suka, jangan lupa klik REP yer..

    ----

    Insuran tidak asing lagi kepada kita, namun pemilikkan insuran individu terutamanya di kalangan orang Malayu masih lagi rendah. Mungkin salah satu sebabnya ialah ramai yang kurang faham dengan tujuan sebenar insuran di wujudkan.

    Insuran (tidak kira apa jua jenis insuran) merupakan suatu alat pengalih risiko. Maksudnya, segala risiko yang mungkin akan berlaku terhadap diri, harta dan sebagainya di alihkan dalam bentuk insuran. Apabila berlakunya sesuatu (risiko) yang termaktub di dalam perjanjian, maka pihak insuran akan menanggung risiko tersebut.

    Saya pasti, masih ramai lagi yang keliru dengan insuran kerana pada hari ini terlalu banyak jenis insuran telah diwujudkan untuk memenuhi kehendak pelanggan.

    Jadi, insuran jenis apakah yang paling sesuai untuk anda?

    “Jawapannya : Dalam memilih insuran yang sesuai, anda perlu mempertimbangkan keperluan, keutamaan dan risiko yang mungkin anda tanggung/hadapi di masa akan datang”

    Secara umumnya, anda perlu mengambil insuran yang dapat menjamin masa depan anda. Di bawah ini saya menjelaskan situasi yang memerlukan anda mengambil insuran :

    1) Kehilangan keupayaan mencari rezeki.

    Jika anda merupakan seorang ketua keluarga dan hanya anda seorang sahaja yang menjadi punca pendapatan isi rumah, maka anda digalakkan untuk mengambil insuran. Ini kerana sekiranya sesuatu berlaku ke atas diri anda seperti kemalangan yang menyebabkan kecacatan kekal (tidak boleh bekerja), kematian (hilang punca pendapatan), insuran dapat menanggung risiko tersebut dan faedahnya (tuntutan insuran) akan dinikmati oleh isteri dan anak-anak dan tidak perlu lagi hidup dalam keadaan susah.

    2) Tanggungan kos perubatan dan kesihatan.

    Kos perubatan semakin hari semakin meningkat. Untuk sekali pembedahan yang kritikal, memerlukan puluhan ribu ringgit. Tentu anda pernah melihat di akhbar dan televisyen, yang mana terdapat pesakit memohon rayuan derma dari orang ramai bagi menanggung kos perubatan, pembedahan dan kesihatan. Jadi, insuran perubatan ini amat digalakkan terutamanya bagi kakitangan yang tidak memiliki kemudahan perubatan dari majikan.

    3) Kerugian yang besar.

    Jenis insuran ini sudah biasa di ambil terutamanya insuran kenderaan. Sekiranya kemalangan berlaku, syarikat insuranlah yang akan menanggung kos “baikpulih” kenderaan anda atau sekiranya kenderaan anda hilang, anda akan mendapat sejumlah wang untuk menampung kerugian yang anda alami. Ini tidak terhad kepada insuran kenderaan sahaja. Risiko-risiko kerugian besar ini juga adalah seperti kebakaran, kecurian, bencana alam atau apa-apa yang melibatkan harta benda milik anda.

    Saya harap, anda jelas dengan 3 jenis situasi yang memerlukan anda memiliki insuran. Insuran bukanlah wajib tetapi ingatlah kepada isteri, anak-anak dan keluarga kita. Adakah anda mahu melihat mereka hidup menderita kerana terpaksa menanggung beban kewangan akibat sesuatu yang berlaku kepada diri anda? Fikir-fikirkanlah…

    --

    Semoga therad ini memberikan manfaat buat anda semua.
     
    • Like Like x 1
  2. Ads Master

    Ratings:
    +0 / 0 / -0
     
  3. Loading...


  4. krolbiz

    Newbie

    Joined:
    Sep 22, 2008
    Messages:
    1,600
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    Well... Ni pulak adalah Tips insuran yg paling penting dalam dunia..!!

    "Hukum insuran konvensional adalah haram menurut keputusan Majlis Fiqh Antarabangsa dan Majlis Fatwa Kebangsaan, justeru korang wajib ambil insuran Islam atau TAKAFUL dari mana-mana syarikat takaful yang wujud di Malaysia bila membeli kereta atau rumah. Berhati2lah kawan2ku....!"
     
  5. percuma

    Newbie

    Joined:
    Sep 12, 2006
    Messages:
    776
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    ya betul tu krolbiz... jom tukar kepada Takaful :)
     
  6. badai707

    freshman

    Joined:
    Dec 27, 2009
    Messages:
    5
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    Masalah atas masalah akan menimpa jika seseorang tiada perlindungan insuran/takaful.
     
  7. Owner

    Newbie

    Joined:
    Aug 11, 2011
    Messages:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    Tipu la....gurau je :D
     
  8. aiman27

    Newbie

    Joined:
    May 14, 2010
    Messages:
    34
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    masih rmi lg individu yg cuba nak menghindari bila cakap psl insurans sbb mrka belom faham akan kepentingan insurans yg akan menolong kita di masa susah.
     

ibeli4u

Share This Page