Surah Al-Hadid, ayat 20?

Discussion in 'Motivasi & Inspirasi' started by mfaiz, Dec 27, 2009.

Share This Page

  1. mfaiz

    Senior

    Joined:
    May 15, 2008
    Messages:
    1,930
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +5 / 0 / -0
    بسم الله الرحمن الرحيم

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته​


    Lagi sedikit tazkirah ringkas untuk sama-sama kita hayati sepotong ayat dari Al-Qur'an, surah Al-Hadid ayat yang ke-20. Semoga kita sama-sama mendapat manfaat daripadanya, إن شاء الله. Baik, saya teruskan...

    Siapakah yang merasa atau berfikir atau berpendapat bahawa bermain-main itu merupakan suatu perkara yg perlu kita buat dengan sungguh-sungguh? buat betul-betul? Padalah ianya adalah suatu yg main-main saje, bukan betul pun, bukan sungguh-sungguh pun, kan? Main-main saje...

    Tentu lah kita akan jawab kalu dah namanya pun bermain, mesti lah ianya hanya lah gurauan atau main-main saje atau tak sungguh-sungguh, bukan sesuatu yang serius atau bukan matlamat utama.

    Sebab itu lah bagi sesiapa yang merasakan bahawa kehidupan dunia ini hanya permainan saja, maka kehidupan dunia ini tidak menjadi suatu hal yang utama dan tentu ada yang harus diutamakan lagi iaitu kehidupan akhirat, kehidupan yg kekal abadi, abadan abada...

    Kalau di dunia, sakit, sakit sekejap je, sembuh balik... susah, susah sekejap je, nati senang balik... kaya, kaya sekejap je, nati miskin balik, miskin, miskin kejap je, nati kaya balik...

    Tapi kalau di akhirat? susah, susah utk selama-lamanya, tiada penghujung, tiada penamat... begitu jua lah kesenangan, senang buat selama-lamanya, abadan abada...

    Allah berfirman didalam Al-Qur'an, surat Al-Hadid ayat ke-20 bermaksud:

    "Ketahuilah, bahawa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah di antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya menggagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering, dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur; Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras (berat), dan keampunan dari Allah serta keredhaanNya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu."

    Sebuah Hadis Qudsi, Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda, Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman (disampaikan melalui Malaikat Jibril A.S.), terdapat 3 pesanan:
    1. Hiduplah sesukamu, tetapi sedar lah bahawa pada suatu ketika kamu akan dimatikan.
    2. Cintailah sesiapapun / apa-apapun yang kamu cintai, tetapi sedar lah bahawa pada suatu ketika nanti kamu akan berpisah denganya jua.
    3. Berbuatlah sesuka hatimu, tetapi sedar lah bahawa apa yang kamu lakukan itu akan mendapat balasan kelak.

    Hadis ini menyatakan bahawa kehidupan dunia ini tidak selamanya, pasti akan ditinggalkan dan akan kita bakal menemui kehidupan yang lain untuk dipertanggungjawabkan apa yang telah dilakukan di dunia ini, iaitu kehidupan akhirat.

    والله أعلم

    Apa yg baik itu datangnya dari Allah Subhanahu wa Ta'ala, dan yg buruk itu adalah kelemahan diri saya sendiri.

    جزاك اللهُ خيراً


    .
    .
    .
     
    #1 mfaiz, Dec 27, 2009
    Last edited: Dec 28, 2009
  2. Ads Master

    Ratings:
    +0 / 0 / -0
     
  3. Loading...


  4. aurora ice

    Senior

    Joined:
    Dec 22, 2008
    Messages:
    2,204
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +2 / 0 / -0
    terima kasih TT..
    teruskan posting perihal sebegini ya..

    moga ada kestabilan dalam minda kami semua yang membacanya,
    dunia dan akhirat..
     
  5. Rez

    Rez
    Senior

    Joined:
    Sep 23, 2008
    Messages:
    675
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0 / -0
    dunia nie hanyalah sebagai tempat untuk mencari bekalan.

    Ia umpama nak pergi ke dari Terengganu ke KL, berenti kat Kuantan tuk isi minya.

    Terengganu tuh adalah tempat kita datang. Iaitu dari ALlah. Kuantan pulak adalah dunia nie. And destinasi yang kita tuju, KL adalah akhiratnya.

    Fikir-fikirkanlah.
     
  6. azharbiz

    Newbie

    Joined:
    Dec 7, 2009
    Messages:
    581
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    salam...

    da'a dlm forum??
    1 keje yg mulia....
    keep it up....
     
  7. mfaiz

    Senior

    Joined:
    May 15, 2008
    Messages:
    1,930
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +5 / 0 / -0

    إن شاء الله




    ya... tapi tak semudah itu. susah nak dapat hakikat tersebut... selagi kita tidak menghadapinya, selagi itu lah hanya kata-kata dibibir saje...



    و عليكم السلام


    إن شاء الله


    .
    .
     
    #5 mfaiz, Dec 28, 2009
    Last edited: Dec 28, 2009
  8. aleh49

    Newbie

    Joined:
    Dec 10, 2008
    Messages:
    273
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    trima kasih Mfaiz..krna ingat mengingati..
    Jangan jadikan alasan sbuk untuk lupa kpada Allah..
    Dunia sementara akhirat selamanya..
     
  9. mfaiz

    Senior

    Joined:
    May 15, 2008
    Messages:
    1,930
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +5 / 0 / -0

    عَفْواً


    betul... :)
     
    #7 mfaiz, Dec 28, 2009
    Last edited: Dec 28, 2009
  10. MrEmas

    Newbie

    Joined:
    Apr 12, 2009
    Messages:
    3,058
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    Thanks Faiz
    sungguh bermanfaat ilmu ni
     
  11. RajaKamil

    RajaKamil Kawan WC Premium
    Active

    Joined:
    Jul 10, 2007
    Messages:
    6,752
    Likes Received:
    32
    Trophy Points:
    48
    Ratings:
    +32 / 0 / -0
    terima kasih MFaiz, rep added
     
  12. mfaiz

    Senior

    Joined:
    May 15, 2008
    Messages:
    1,930
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +5 / 0 / -0
    terima kasih RK, جزاك اللهُ خيراً‎




    الحمد لله


    .
    .
     
  13. habiburrahman

    Newbie

    Joined:
    Dec 14, 2008
    Messages:
    624
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    Alhamdulillah..puji dan syukur pada Allah..pagi ini dah dapat satu pembersih hati. Terima kasih TT.
     
  14. Pak Mie

    Newbie

    Joined:
    Oct 11, 2009
    Messages:
    465
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    thanks mfaiz ......

    "sesungguhnya manusia berada di dalam kerugian melainkan mereka yang sentiasa nasihat menasihati ke arah kebaikan dan nasihat menasihati supaya mentaati kesabaran"
    (Surah Al-A'sr ;ayat 2-3)
     
  15. norazuan

    Newbie

    Joined:
    Oct 17, 2009
    Messages:
    59
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    terima kasih bro MFaiz
     
  16. mfaiz

    Senior

    Joined:
    May 15, 2008
    Messages:
    1,930
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +5 / 0 / -0
    جزاك اللهُ خيراً


    .
     
  17. AN2009

    Newbie

    Joined:
    Mar 15, 2009
    Messages:
    496
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    gud job. we all like it
     
  18. mfaiz

    Senior

    Joined:
    May 15, 2008
    Messages:
    1,930
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +5 / 0 / -0
    ...شكرا جزيلا على حسن متابعتكم
     
  19. mfaiz

    Senior

    Joined:
    May 15, 2008
    Messages:
    1,930
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +5 / 0 / -0
    Ramai manakah bila tahu dan terbaca terjemahan surah Al-Hadid ayat 20 ini dia rasa lain macam...?

    atau tak rasa apa-apa pun...?

    .
    .
     
  20. AN2009

    Newbie

    Joined:
    Mar 15, 2009
    Messages:
    496
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    saya rasa kita tak punyai banyak masa....jadi janganlah bertangguh2 dlm urusan utk bekalan akhirat...pahatlah di hati kita wahai rakan-rakan sekalian bahawa akhirat itu pasti.

    Bila setiap pergerakan adalah kerana Allah, insyaAllah hidup kita aman tenteram, dipelihara daripada segala keburukan.
     

ibeli4u

Share This Page