Sabah Negeri TerMISKIN Di Malaysia...

Discussion in 'Sembang Umum' started by noah, Dec 9, 2009.

Share This Page

  1. noah

    Newbie

    Joined:
    Jun 14, 2009
    Messages:
    808
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    [​IMG]Saya Anak Asli Sabah. Bukan Indon, bukan Filipina, bukan Bangla dan bukan Pakistan dan bukan dari Negara Brunei. Saya lahir di Sabah, mungkin juga akan mati di Sabah, tetapi entahlah mahu dikubur di mana kala tanah bukan milik kita lagi nantinya.

    Maaf, saya tak sampai hati mengatakan "orang Sabah *****". Ada yang mengatakan begitu dan cukup panas telinga saya mendengarnya dan mahu saja saya hantar tumbukan buku lima ke mukanya, tetapi bila memikirkan secara lojik... ada juga kebenarannya. Nah, kebenaran itu makanya saya semula bertanya kepada orang Sabah yang merupakan Negeri TERMISKIN di Malaysia/hampir sama dengan kemiskinan Afrika Selatan atau sama seperti Medan. Tetapi... kenapa kita miskin..?

    Barangkali yang tinggal di Sabah bisa menjawab secara waras dan tentu saja merasa malu sangat bila Negeri Sabah telah diakui sebagai Negeri termiskin dan yang anehnya, Sabah ditadbir oleh Kerajaan Persekutuan yang konon cukup baik dan prihatin serta bijaksana, tetapi merupakan negeri termiskin sekali dibanding Kelantan pimpinan Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Kenapa yang tinggal di Sabah tidak peka akan hal ini atau menelan bulat-bulat dunia miskin itu?

    Sabah Negeri yang terkaya sekali. Tanahnya luas, hasilnya cukup hebat. Dengan balak, tembaga, kelapa sawit dan sekarang minyak yang merupakan telaga terbesar di Tenggara Asia dan hasilnya berbillion, tetapi apa yang orang Sabah dapat selain anugerah termiskin yang cukup memalukan? Saya harap anak-anak Sabah bisa menjawab pertanyaan saya ini.

    Memang kita lihat diperkatakan berbillion peruntukan Kerajaan Persekutuan kepada Kerajaan Negeri Sabah... tetapi, apakah bandingan dengan peruntukan yang diberikan kepada Sabah dengan bezanya Negeri Perlis yang sama keluasannya dengan daerah Sampoerna..?

    [​IMG]Kalau dikira keluasan Sabah dan Sarawak hampir sama dengan keluasan Semenanjung Malaysia, lalu cuba saja kita kira semula peruntukan yang diberikan kepada Sabah dan apakah NGAM dari segi pembahagiannya? sedang Sabah merupakan negeri yang banyak menyumbang kepada Kerajaan Persekutuan... lalu apakah kita harus mengucapkan terima kasih dengan peruntukan yang nampaknya besar, tetapi semacam satu penghinaan pula kepada Negeri Sabah.

    Memang kelihatan peruntukan yang diberikan kepada Sabah semacam besar sangat, tetapi pada hakikatnya kala merujuk pendapatan dan sumbangan Sabah kepada kerajaan persekutuan memang jelas tidak adil dan rupanya rakyat Sabah ini cukup baik kerana bersedekah kepada orang lain, sedang anak-anak bangsa mereka hampir kelaparan mencari makan di Selangor, Johor dan Singapura yang kerjanya hanya di kilang-kilang yang kemudian akibat hidup terdesak, ada yang menjadi pelacur dan dibunuh di Singapura. Kesian...

    Apa pula tindakan para pemimpin Sabah kala ini? apakah mereka itu ikhlas membantu dan memperjuangkan hak Sabah yang terdiri dari suku kaum Dusun, Bajau, Brunei dan segala macam? atau barangkali mereka itu terdiri dari pak angguk, raja pengampu, bodek dan tunduk-tunduk mengalahkan tunduknya Jepun kala ketemu jepun. Cukup memalukan kerana punya pemimpin yang kaki bodek/memeluk mencium tangan meski tangan yang dicium tangan penuh dosa dan kaki rasuah, malah ada tangan kotor membunuh Altantuya dan memfitnah Anwar begitu jijik sekali.

    Apakah orang Sabah masih terus leka dengan pemberian RM50 kala pilihanraya lalu untuk menunggu lima tahun lagi bakal menerima RM50 atau siap sedia terus menerima negeri termiskin di Malaysia? di mana mahu meletakkan muka kita setelah diperkatakan "orang Sabah *****" akibat mengundi BN. Masih terngiang di telinga saya penghinaan yang begitu rupa.

    Apakah kita tidak pernah berfikir betapa ribuan pelajar anak-anak Sabah menuntut di Universiti dan kolej-kolej di seluruh malaysia dan luar Negeri. Mahu jadi apa mereka itu nantinya? terpaksa bekerja di negeri-negeri Semananjung yang lebih baik ekonominya dari Sabah atau terpaksa kembali ke kampung halaman untuk membantu sang ayah berkerja di ladang atau menoreh getah meski harga getah sudah menjunam turun atau barangkali pergi ke laut menangkap ikan, tetapi laut sudah tidak punya ikan akibat rakusnya manusia dengan kapal pukat tunda yang tamak menghapuskan anak-anak ikan yang mula membesar. Setan..!

    Saya meneliti kehidupan orang-orang kampung di Paitan, Pitas, Sook, Kinabatangan dan segala macam. Kemiskinan mereka saya lihat begitu ketara, sedang wakil rakyat mereka kaya raya punya rumah berjuta dan simpanan ada di mana-mana.

    Makanan mereka adalah emas berkilauan di hotel lima bintang di kota atau di Kuala Lumpur atau London, Paris dan segala macam. Sedang rakyat makan sampah dan untuk menghantar anak-anak mereka belajar di Universiti janganlah mengharap sangat sebab untuk makanpun tidak mampu. Kesian!

    [​IMG]Lalu apa saja yang rakyat tunggu? mengharapkan pemimpin yang ada, sampai kapanpun Sabah tetap terus miskin kerana sikap pemimpin kita tidak lebih dan kurang seperti kita ini dalam KERAjaan Beruk yang masing-masing mahu kaya cepat sebelum KERAjaan Beruk nantinya hancur dan yang menjadi mangsa ialah rakyat Sabah yang terus berkelana.

    Saya minta KERAjaan Beruk ini menjelaskan kenapa saja Sabah merupakan negeri termiskin (23%) di Malaysia? apakah orang Sabah akan terus dipersalahkan? Kalau memang rakyat Sabah salah, kenapa saja dalam pemerintahan USNO, BERJAYA, PBS negeri Sabah tidak pula merupakan negeri termiskin sekali dan kenapa pula terjadi dalam KERAjaan Barisan Nasional yang dikata cukup prihatin kepada rakyat. Apakah kita ini buta atau tuli melihat/mendengar hakikat nyata?

    Mari kita bincang secara terbuka atau kita bisa naik pentas dan debat perkara ini... saya memangnya siap untuk berhadapan dengan siapapun.

    ISMAILY BUNGSU
    UMS-SABAH
    ismailybungsu@yahoo.com
    kimanis2020@yahoo.com
    bangmaily@yahoo.com
    +6019-840 0005/+6016-822 2262/+6014-555 5175

    p/s apa kata warga sabah dkt wc ni...ada betul ka ??
     
  2. Ads Master

    Ratings:
    +0 / 0 / -0
     
  3. Loading...


  4. mutt

    Newbie

    Joined:
    Feb 24, 2007
    Messages:
    1,901
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    Thread politik... takkan kemana...

    Jika sekalipun benar apa yg dikata saudara tu, WC bukan tempat yg sesuai..
     
  5. noah

    Newbie

    Joined:
    Jun 14, 2009
    Messages:
    808
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    tak perlu kemana2 pun...huhu..parking kat ctu cukup....


    p/s ada perlu kemana2 ke??...smiles
     
  6. lutfee

    Senior

    Joined:
    Sep 30, 2007
    Messages:
    2,510
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +3 / 0 / -0
    cuba komplen kat laman web najib...
     
  7. faezil

    Senior

    Joined:
    Oct 2, 2007
    Messages:
    6,951
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Gender:
    Male
    Ratings:
    +9 / 0 / -0
    kayuh pelan2 beb... dalam politik masa boleh rakus2.

    Handle baik2 dulu negeri termaju di malaysia... lepas tu baru boleh handle negeri termiskin.

    Macam main game football manager.... dah pandai manage kelab big 4, manage pulak kelab liga bawahan. Kalau hande MU pun hancur, camna nak handle Forest Green
     
  8. noah

    Newbie

    Joined:
    Jun 14, 2009
    Messages:
    808
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    yeahhh...hidup johorean....!!!..:)

    p/s jawapan cliche'...hehe
     
  9. Syedz

    Senior

    Joined:
    Aug 31, 2008
    Messages:
    5,310
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +4 / 0 / -0
    biasa la tuh, ada negeri termiskin, ada terkaya...
    kalo semua nak jadi kaya, sapa plak nak jadi miskin..
     
  10. Apeh

    Newbie

    Joined:
    Mar 30, 2007
    Messages:
    1,248
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +2 / 0 / -0
    Hahaha ... bro noah nie kelakar org'nya. @_@
     
  11. lamanblog

    Newbie

    Joined:
    Jun 9, 2007
    Messages:
    295
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    Sabah je yang miskin rasanya,
    penduduk dia ramai kaya raya..
    Pegi sana tengok banyak kete besor jer..
     
  12. Awang Adam

    Senior

    Joined:
    Sep 1, 2008
    Messages:
    411
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0 / -0
    aku study kat Sabah, memang kalau tgk ramai org yang kaya kat sini, banyak rumah besar dan kereta2 mewah. tapi banyak jugak yang miskin. kat sini budak2 kecik umur dalam 6-12 tahun bekerja n mintak sedekah memang ramai, dah macam perkara normal..Mungkin kekayaan tu tak dibahagikan dengan adil, yang kaya bertambah kaya, yang miskin semakin melarat, sampaikan aku tengok makin ramai yang tidur bawah jambatan.
     
  13. bluedianthus

    Senior

    Joined:
    Sep 1, 2009
    Messages:
    1,692
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +3 / 0 / -0
    Tumpang lalu, @ noah, Sebagai seorang Sabahan, pandangan sy secara peribadi...
    bukan semua pemimpin bersifat seperti yang noah cakap tu.
    Bercakap tentang kemiskinan pula, kena tengok kadar kemskinan dari
    segi apa...adakah kerana tidak mempunyai kerja tetap, lalu dikatakan
    miskin? Mungkin bancian yang dijalankan oleh kerajaan hanylah secara
    kasar. Saya highlightkan daerah Sook yang noah cakap tu, dan sy tambah
    satu lagi, kawasan Katalirus, Salong, Binanun (kawasan Pensiangan). Sy
    pernah membuat kerja sukarela di sana membantu dalam hal-hal mengajar
    kanak-kanak di sana. Dengan ketiadaan bekalan elektrik & air paip,
    rangkaian Celcom, Maxis, Digi yang out of range..2minggu saya tak gunakan
    handphone time tu..Dapat saya rasakan kepayahan yang mereka alami.
    "Makan sampah sarap?", wah, rasanya belum sampai ke tahap itu lagi...

    renungan bersama;biar miskin harta, jangan miskin budi bahasa..

    off topic: batch ums ke berapa ni? :)
     
    #11 bluedianthus, Dec 10, 2009
    Last edited: Dec 10, 2009
  14. e1xtrim

    Newbie

    Joined:
    Nov 9, 2009
    Messages:
    434
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    Sape yg nk jd miskin? Mesti la xde bro...
    Aku rasa sume ahli wc sume nk kaya, tul x....
     
  15. wangfm

    Newbie

    Joined:
    Nov 23, 2009
    Messages:
    1,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    bagus ada informasi dari org sabahan sendiri
     
  16. noah

    Newbie

    Joined:
    Jun 14, 2009
    Messages:
    808
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    ada gak sabahan yg sudi share.4 ur info i bukan sabahan.I cuma copy paste dr blog , cuma nak tau betul ke x statement tu.:)

    off topic: i bukan alumni ums...:)
     
  17. wangfm

    Newbie

    Joined:
    Nov 23, 2009
    Messages:
    1,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    org sabahan yg akan lebih mengetahui tempat sendiri
     
  18. noah

    Newbie

    Joined:
    Jun 14, 2009
    Messages:
    808
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    yeaa betui ...:)...memerlukan sabahan bagi info yg betul...kalau johorean ni dah tau dah..skema info dia...kui3...

    p/s btw wangfm ni channel daerah mana ekk??...:)
     
  19. adamsad

    Newbie

    Joined:
    Jun 29, 2008
    Messages:
    367
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    hasil dari sabah dah kena sedut oleh kerajaan persekutuan ler...
    sbb tu takde lagi uniform skolah percuma mcm dulu...balak dah abis...
    skrg plak tanah dan kelapa sawit kena sedut oleh company2 besar...
    salah siapa aku tak berani cakap...kang nanti kena tahan akta 3 huruf
     
  20. metana21

    Senior

    Joined:
    Mar 31, 2006
    Messages:
    418
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0 / -0

    yag budak kecil tu ko kena perhatikan betul betul bro.... kebanyakan diorang bukan orang tempatan...

    aku orang sabah.... dan kalau dilihat betul betul sabah bukan negeri termiskin sebab hasil bumi dia banyak... lagi satu yang ko lihat yang tidur bawah jambatan tu majoriti orang asing... apa beza dengan di KL?
     
  21. wangfm

    Newbie

    Joined:
    Nov 23, 2009
    Messages:
    1,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    aku org sarawak
     
  22. Awang Adam

    Senior

    Joined:
    Sep 1, 2008
    Messages:
    411
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0 / -0
    sori bro, aku tak pandai sangat differentiate orang ni, tu tak pasti tu local atau orang asing, yang cakap budak2 tu sabahan pun member aku org sabah jugak..Ni yang lctrr aku cakap lah, duit kerajaan sabah banyak dihabiskan untuk pembinaan dan baiki jalan raya. sebab bukit2 kan, jadi jalan raya cepat rosak.

    p/s : aku pun org borneo jugak, bukan KL,hehe
     

ibeli4u

Share This Page