Cara dakwah berkesan pada remaja: sumbangkan idea anda

Discussion in 'Sembang Umum' started by hazwandi, Oct 24, 2009.

By hazwandi on Oct 24, 2009 at 10:29 AM
  1. hazwandi

    hazwandi
    uix_expand uix_collapse
    Super Senior

    Joined:
    Dec 25, 2008
    Messages:
    819
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    Assalamualaikum,
    Saya ingin warga WC berkongsi pendapat, idea, cadangan yang bernas. Masing-masing diantara kita mempunyai latar belakang keluarga yang berbeza.

    Pada generasi tahun 2000 ini. Kita sentiasa sibuk memikir kenapa umat Islam kini tidak nampak keperibadian Islamnya. Yakni, dari segi pemakaian, pertuturan, pergaulan, ke open mindednya. Dan bermacam aneka jenis lagi.

    So, pada generasi 2000 ini. Sudah tentu cara pendekatan dakwah berbeza. Sila berikan idea anda mengikut ilmu yang anda ada.

    Kita tidak dapat mengharapkan golongan ustaz, ulamak, ilmuan agama dan sebagainya untuk berdakwah. Setiap orang Islam mempunyai tugas ini sama ada mereka sedar mahupun tidak sedar.

    Jadi dengan itu marilah kita berkongsi sama-sama moga sedikit sebanyak boleh membantu dalam menegakkan Islam ini. Walaupun ianya 1% sahaja.

     
  2. Loading...


Sub-Categories: This article has no sub-categories

Share This Page

Comments

Discussion in 'Sembang Umum' started by hazwandi, Oct 24, 2009.

    1. Rez
      Rez
      Sumenie mudah aje. Ajaran agama yg x kuat. Lau kuat benda nie InsyaAllah x kan jadi punya.

      Satu lagi pengaruh media2. Aq x nk la tujukan kat mana-mana tapi tu lah hakikatnya.

      Try la wat camnie yerk:

      Ibu-bapa sumenye ikut perintah agama. MAsa semayang pi semayang sama-sama. Sistem pentadbiran guna stail Khalifah. Syariah guna hukum hudud dan kisas.

      Masa semayang, sume sistem berhenti. Siaran televisyen, Radio internet, sistem kerajaan. Sume sekali. Untuk bagi laluan kat org Islam untuk semayang.

      Kelab2 malam dan seumpamanya diharamkan sama sekali. Arak x leh bawak masuk ke negara.

      Yg penting. Ajaran agama Islam mesti diterapkan dengan mendalam dalam jiwa pelajar sejak dari tadika lagi.

      Tu la. Antara cadangan aq.
    2. GT500
      GT500
      Bro,

      Awak pun tahu cadangan sebegitu tak mungkin dilaksanakan.Lebih baik kita cari jalan lain yang lebih catchy untuk attract remaja-remaja ni,atau dengan kata lain lebih realistik dengan keadaan sekarang ni.
    3. norfazli80
      norfazli80
      berdakwah melalui blog dan video di internet
    4. Razif
      Razif
      Ada antara rakan saifulislam menjadikan medium internet

      cth: facebook dalam penyebaran dakwah kepada remaja.

      Penulisannya disini: http://saifulislam.com/?p=6714
    5. syuxx
      syuxx
      cara paling berkesan, orang yang lebih tua perlu lah berubah lebih dahulu.
      hehe.
    6. GT500
      GT500
      Penguatkuasaan undang-undang terhadap remaja yg lebih ketat dan tegas.

      Ambil peluang masjid-masjid dan surau-surau untuk menyampaikan amanat dan majlis-majlis ilmu,bukan sekadar solat marghrib dan balik.

      Perkenalkan satu kempen keagamaan,"satu orang utk 2 orang" for instance,macam kempen2 anti dadah dan sebaginya.Remaja untuk remaja.

      Banyakkan aktiviti-aktiviti futsal,paintball.Ajak ustaz2,guru2 ni main futsal sekali.

      Kahwinkan anak cepat-cepat.
    7. BasicCX
      BasicCX
      1. Yang nak berdakwah, timba ilmu masing2, tambah pengetahuan dengan mengikuti tazkirah, ceramah, kuliah-kuliah2 agama secara istiqamah. Terutama waktu antara Maghrib dan Isyak dan juga kuliah subuh/dhuha.

      2. Laksanakan "sami'na wa-ata'na", tidak kira pada waktu atau tempat apa pun, apa yang diperintahkan dan ditegah dan dilarang oleh Allah dilaksanakan. Ajak rakan-rakan untuk melakukannya juga. Jika menerima Alhamdulillah dan lakukan secara istiqamah dan jika sebaliknya nyatakan akibat melakukan perkara tersebut beserta amaran Allah dan kemudian jika mereka masih berdegil tinggalkan tempat/perkara tersebut.

      3. Teruskan berkawan dengan mereka pada perkara-perkara yang baik dan dibenarkan oleh Islam dan meninggalkan mereka pada perkara2/tempat2 yang dilarang oleh Islam setelah memberi amaran Allah.

      4. Bersabar, walau apa jua pandangan, cercaan, tomahan, dipulaukan, atau sebagainya. Sesungguhnya orang yang benar dan membenarkan kebenaran Allah dilindungiNya dan mendapat pertologanNya.

      5. Berdoa kebaikan & mohon dibukakan pintu rahmat untuk mereka tidak kira apa jua yang mereka lakukan kepada kita dan lakukanlah semua yang di atas semata-mata IKHLAS kerana Allah dan REDHA akan semua ketentuanNya.
    8. GT500
      GT500
      Ahh dan lagi satu dalam semua usaha-usaha kita untuk mempertabatkan remaja/rakan2 Islam harini adalah dengan DOA.

      "Barang siapa yang mendoakan rakannya/seseorang secara senyap-senyap,nescaya akan turun malaikat-malaikat untuk meng"amin"kan doa tersebut"
    9. mijie
      mijie
      diri sendiri yang penting, jadikan diri kita contoh untuk rakan2

      sbgai contoh, apabila keluar shopping or lepak ngan kengkawan, bila tiba time smayang, ckp nak gi smayang jap, memula biar je dioarang tgk

      pastu lelama diorang akan segan la...so jadikan diri kita contoh yg baik
    10. Duit Internet !
      Duit Internet !
      kat internet pon boleh berdakwah

    Share This Page

Share This Page