Bulan Syaaban.. Persediaan kita sebelum Ramadhan

Discussion in 'Motivasi & Inspirasi' started by fathaz, Jul 31, 2009.

Share This Page

  1. fathaz

    Newbie

    Joined:
    Oct 4, 2008
    Messages:
    919
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    Salam Rakan2 WC..

    Saya nak share amalan pada bulan Syaaban..
    Hope kita suma dapat amalkan sedikit sebanyak ye..

    AMALAN SEPANJANG BULAN SYAABAN

    Bulan Syaaban adalah bulan mulia iaitu bulan yang terletak di antara bulan Rejab padanya Nabi Muhammad s.a.w. melakukan Isra' dan Mikraj dan bulan Ramadhan dimana padanya seluruh umat Islam diwajibkan mengerjakan puasa Ramadhan salah satu dari rukun Islam yang mulia. Ketika bulan tersebut di hubungkait yang rapat kerana sesungguhnya orang yang mensucikan badannya pada bulan Rejab maka ia akan mensucikan hatinya pada bulan Syaaban dan orang yang mensucikan hatinya pada bulan Syaaban akan mensucikan rohnya pada bulan Ramadhan.

    Sesungguhnya bulan Rejab untuk memohon keampunan dari segala dosa dan bulan Syaaban pula untuk memperbaiki hati dari segala cacat dan bulan Ramadhan pula untuk memberi penerangan hati sedang malam Lailatul Qadar adalah mendekatkan diri kepada Allah s.w.t.

    Peristiwa yang paling bersejarah yang berlaku pada bulan Syaaban ialah peristiwa pertukaran kiblat. Allah swt telah mengarahkan Rasul-Nya memindahkan kiblat sembahyang daripada masjid al-Aqsa di Bait al-Maqdis ke Kaabah di Mekah. Dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim daripada seorang sahabat al-Bara' bin Azib maksudnya: ''Selepas Rasulullah sampai ke Madinah al-Munawarah, baginda dan para sahabat bersembahyang berkiblatkan Baitulmakdis al-selama lebih kurang enam belas atau tujuh belas bulan. Selepas tempoh tersebut barulah diturunkan wahyu menyuruh baginda berpaling ke Mekah. Peristiwa pertukaran kiblat berlaku di dalam masjid Qiblatain. Suruhan pertukaran kiblat berlaku ketika Rasulullah sedang bersembahyang Asar.

    Pertukaran kiblat menjadi isu besar di Madinah. Orang Yahudi mengambil kesempatan menabur fitnah memperlekehkan dakwah Rasulullah. Lalu diturunkan ayat 142 Surah al-Baqarah. Maksudnya: Akan berkata orang-orang yang kurang akalnya: ''Apakah yang memalingkan mereka (umat Islam) dari kiblat mereka (Baitulmaqdis) yang dahulunya mereka telah berkiblat kepadanya. Katakanlah: ''Kepunyaan Allah timur dan barat, dia memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya ke jalan yang lurus.

    Peristiwa ini berlaku pada tahun kedua Hijrah pada bulan Syaaban. Kebenaran daripada Allah swt untuk kembali berkiblatkan Kaabah adalah contoh doa Rasulullah yang dikabulkan oleh Allah swt. Ini kerana Rasulullah sudah lama mengangkat tangannya berdoa dan memandang ke langit meminta pertukaran kiblat ke Kaabah. Permintaan Rasulullah tersebut telah diperkenankan oleh Allah swt pada bulan Syaaban.

    Perkara itu telah dirakamkan oleh Allah s.w.t. di dalam kitab suci Al-Quran Al-Karim dengan firmannya:

    Yang bermaksud: Kerapkali kami melihat engkau (wahai Muhammad) berulang-ulaang menadah ke langit, maka kami benarkan engkau berpaling mengadap kiblat yang engkau sukai, oleh itu palingkanlah muka kearah Al-Masjidil Haram (tempat letaknya kaabah) dan di mana sahaja kamu berada maka hadapkanlah mukamu ke arahnya. Dan sesungguhnya orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang telah diberikan kitab, mereka mengetahui bahawa perkara (berkiblat ke kaabah) itu adalah perintah yang benar dari tuhan mereka, dan Allah s.w.t. tidak sekali-kali lali akan apa yang mereka lakukan.


    Oleh sebab bulan Syaaban adalah diantara bulan-bulan yang mulia dan mempunyai keistimewaan yang tertentu, maka wajar sekali jangan kita biarkannya berlalu begitu sahaja tanpa mengerjakan amal-amal soleh yang telah dilakukan oleh nabi Muhammad s.a.w..

    Diantara amalan-amalan yang sewajarnya dilakukan oleh kaum muslimin didalam sepanjang bulan Syaaban adalah seperti berikut:

    Berpuasa Sabda Rasulullah s.a.w. Yang bermaksud: Dari Aishah r.a., katanya : " ..... Aku tidak melihat Rasulullah s.a.w. berpuasa sebulan genap, sesuatu bulan melainkan bulan Ramadhan, dan aku tidak melihatnya mengerjakan puasa pada bulan yang lain lebih banyak daripada yang dikerjakan dalam bulan Syaaban ".

    Banyak melakukan amalan takwa dan taat.

    Menahan dan menjauhkan diri daripada melakukan perbuatan maksiat dan dosa. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: " Barangsiapa mengagungkan bulan Syaaban dan bertakwa kepada Allah s.w.t. dan melakukan ketaatan kepadanya dan menahan diri berbuat maksiat, maka Allah akan mengampuni dosa-dosanya dan memberi keamanan kepadanya dari kemalangan-kemalangan mahupun penyakit-penyakit yang terjadi pada tahun itu seluruhnya ".

    Menghidupkan malam Nisfu Syaaban dengan ibadat-ibadat seperti membaca Al-Quran, bertaubat, beristiqafar, berzikir dan sebagainya. Sabda Rasulullah s.a.w. bermaksud: " Barangsiapa menghidupkan malam daripada dua hari raya dan malam pertengahan daripada bulan Sya'ban, hatinya tidak akan mati, manakala hati-hati orang lain mati ".

    Memperbanyakkan sembahyang-sembahyang sunat seperti sembahyang sunat hajat, sunat tahajud, sunat taubat, sunat tasbih dan lain-lain lagi.

    Bersedekah bagi menolong meringankan penderitaan fakir miskin atau anak-anak yatim.

    Melakukan amal-amal kebajikan serta memohon keampunan dua ibu-bapa.

    Memohon restu kehadrat Allah s.w.t. bagi keselamatan dan kebahagiaan dunia dan akhirat.

    Memohon restu kehadrat Allah s.w.t. semoga terhindar dari segala bala bencana, mala petaka dan huru-hara bagi diri sendiri, ahli keluarga, kaum muslimin dan muslimat, bangsa dan negara.

    Berusaha untuk mendapatkan keredhaan Allah s.w.t. disetiap bidang amal kebajikan yang kita laksanakan.


    Beramallah menurut keimanan masing-masing kalau tidak dapat dilaksanakan semua janganlah ditinggalkan semuanya, lebihan umur kita yang masih tinggal sedikit lagi, hampir sampai ke penghujungnya. Rebutlah amal-amal sebanyak-banyak yang boleh, bertaubatlah kepada Allah dosa-dosa yang banyak dengan segala kesungguhan untuk bekal kita di akhirat, kerana yang akan pergi tidak pulang lagi.

    “ Sesiapa yang menghendaki(dengan amal usahanya) mendapat faedah di akhirat, kami akan memberinya mendapat tambahan pada faedah yang dikehendakinya dan sesiapa yang menghendaki (dengan amal usahanya) kebaikkan dunia itu (sekadar yang kami tentukan) dan ia tidak akan memperolehi sesuatu bahagian pun di akhirat kelak.” (Surah as-Syura: 30).

    Rujukan:

    Khutbah Masjid Negara Kuala Lumpur(2002)

    Teks Sdr Abdul Ghani Yaacob pensyarah Jabatan Sejarah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)
     
  2. Ads Master

    Ratings:
    +0 / 0 / -0
     
  3. Loading...


  4. zakeri

    Senior

    Joined:
    Oct 20, 2008
    Messages:
    4,811
    Likes Received:
    7
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +7 / 0 / -0
    dah nak masuk Ramadhan... sekejap tul masa berlalu... :
     
  5. amirza

    Newbie

    Joined:
    Nov 11, 2008
    Messages:
    233
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    salam ,

    Rejab - bulan utk menyediakan segala yang perlu untk Rmadhan.Dari segi mental fizikal .Contoh kereta , kalau tayar botak , time nie lah nak tukar , kalau cat kereta dah season masa nielah nak tukar .Kalau engine kena overhaul masa inilah yang terbaik.Contoh...

    Syaaban - Adalah bulan untuk kita menguji sejauh mana mental dan fizikal kita , adakah sudah bersedia utk menghadapi ramadhan.Contoh kalau kereta , bulan nielah nak test drive tgk suspension ok ke tak ? brek mencengkam ke tak.

    Ramadhan - Tibalah saatnya untuk kita mengejar apa yang telah allah janjikan utk manusia banyak tuuuuu....bukan makan banyakkk hehe.....masa inilah nak bawk laju2


    Selamat Menyambut Ramadhan Al Mubarak
     
  6. fathaz

    Newbie

    Joined:
    Oct 4, 2008
    Messages:
    919
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    Thanks amirza for sharing... Ape2 pon skg ni, kesihatan sangat penting untuk kita melakukan ibadah kepada-Nya
     
    #4 fathaz, Jul 31, 2009
    Last edited: Jul 31, 2009
  7. fathaz

    Newbie

    Joined:
    Oct 4, 2008
    Messages:
    919
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    btul tu zakeri.. da kurang sebulan untuk preparation kita pada bulan Mulia tu.. =)
     
    #5 fathaz, Jul 31, 2009
    Last edited: Jul 31, 2009
  8. mnashriq

    Newbie

    Joined:
    May 20, 2009
    Messages:
    190
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    alhamdu Lillah...ada juga yg nk share psl amalan dalam bulan syaaban...
    hope jgn takat bulan syaaban ja...
    bulan2 lain pun ada gak.. ;D
     
  9. aurora ice

    Senior

    Joined:
    Dec 22, 2008
    Messages:
    2,204
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +2 / 0 / -0
    Terima kasih yea sbb share.
    Terbuka juga hati pada yg membacanya..
     
  10. wanabdhafidz

    Senior

    Joined:
    Nov 7, 2008
    Messages:
    2,231
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +2 / 0 / -0
    Ku mengharap kan Ramadhan kali ini penuh makna..agar dapat ku lalui dengan sempurna..ahlan wasahlan ya Ramadhan..happynye..hehe
     
  11. mnashriq

    Newbie

    Joined:
    May 20, 2009
    Messages:
    190
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    insyaALLAH, smge ramadhan kali ini, penuh makna bt semua kaum muslimin muslimat... :p
     
  12. Fatin Nor

    Newbie

    Joined:
    Aug 10, 2009
    Messages:
    34
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    sekejap je..dah nak puasa plak..tapi saya masih mersai duit dari internet lagi..huhu
     
  13. axrhuls

    Newbie

    Joined:
    Aug 1, 2009
    Messages:
    700
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Gender:
    Male
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    ramadhan ni bulan rezki..insyaAllah ada hasilnya..
     

ibeli4u

Share This Page