Buku dan Projek Terbaru Chef Li

Discussion in 'Sembang Umum' started by smartusaha, Apr 1, 2008.

By smartusaha on Apr 1, 2008 at 4:38 PM
  1. smartusaha

    Veteran

    Joined:
    Dec 8, 2005
    Messages:
    3,780
    Likes Received:
    32
    Trophy Points:
    48
    Ratings:
    +32 / 0 / -0
    Saya tak ada apa-apa kaitan dgn Chef Li.

    Cuma nak kongsi berita untuk mereka yg belum tahu.

    Saya harap, ramai yg ambil peluang ni yg mana projek terbaru Chef Li adalah dikhususkan untuk anak-anak Islam. Nama projek tu ialah Darul Tijari. Kiranya ia adalah kampus khas untuk training untuk bidang masakan dan keusahawanan. Selain masakan, bidang pertanian, peruncitan dan penternakan juga disediakan.

    Asas pendidikan di kampus ni adalah keAgamaan di mana dimasukkan modul asas Tahfiz dan diniah. Boleh rujuk pamplet di bawah:

    [​IMG]

    Dan berikut pula adalah buku Dr. Rusly yg ke-5 yg bertajuk "Aku Tak Nak Miskin".

    [​IMG]

    Syabas dan tahniah dengan jutawan Melayu Islam ini dengan projek ini. Dan sama2 lah kita doakan projek ini berjaya melahirkan anak-anak Islam yang maju dan sukses dalam bidang perniagaan, keusahawanan, berjati-diri, beriman dan bertaqwa.

    Untuk buku dia tu, saya dah habis baca. Ada masa nanti saya ulas. Masa seminar yg saya join dulu, dia kata, duit2 dari seminar dan bengkel sebahagian besar dia laburkan untuk pelajar2 di institut dia dan juga projek2 seperti yg terbaru ni.

    Kepada anda yg ada anak2 yg tak berjaya melanjutkan pelajaran di pengajian tinggi, atau kurang minat dalam akademik, mungkin boleh mencuba peluang ini. Dah tiba masanya kita kembalikan kegemilangan Islam dalam bidang perniagaan dan keusahawanan.

    Pamplet di atas saya dapat melalui pos. Mereka hantar. Sebenarnya anda boleh dapatkan berita2 terkini secara percuma dari mereka. Hantarkan nama dan alamat ke 012-5578916. Apa2 jadual seminar, bengkel dan kursus akan dihantar terus ke rumah anda.

    Sumber Lain: Darul Tijari

    Wassalam.
     
  2. Loading...


Tags: this article has not been tagged

Share This Page

Comments

Discussion in 'Sembang Umum' started by smartusaha, Apr 1, 2008.

    1. Khalif Rizal
      Khalif Rizal
      Tq bro Zul. Insyaallah lps UPSR kalau ada saya gi :)
    2. biznezprepaid
      biznezprepaid
      Hehe...gud luck for upsr...Padahal sendiri tak sedar dah nak SPM yea :p ...
      hehe...
      Kalau leh review la pasal buku tu yea ek bro zul?? :)
    3. smartusaha
      smartusaha
      Masuk kampus tu tak semestinya keluar jadi chef. Tapi jadilah business owner. :) Yang paling penting adalah asas dan tapak keusahawanan tu.
      Bagi diri kuat sikit dari segi semangat dan pemikiran. Baru boleh pergi jauh. Dan jangan lupa bantu pula orang lain untuk sama-sama berjaya.
    4. mazlie nadzri
      mazlie nadzri
      salam..

      Dah ade jual ye zul buku terbaru tu? Kena cari ni, buku beliau saya dah beli semua. Sangat2 terkesan dalam hati.
    5. kaiba910
      kaiba910
      SPM ke? Same le kite...

      Buku jutawan senyap dulu pun dah cukup gempak. Mungkin ni lagi gempak kot
    6. usahawanebay
      usahawanebay
      Nak kena beli buku ni...peberet aku nih...huhuhuhu

      buku pembakar semangat :rolleyes:
    7. 7FiguresGuy
      7FiguresGuy
      memang bagus la chef li..memang usahawan yg betul-betul islamik dan kata-kata motivasi dia kadang2x menusuk kalbu,hehehe...

      semoga ramai lagi usahawan2x macam chef li ni akan muncul..sebanyak banyak kita memberi,semakin banyak yang kita akan dapat..

      :)
    8. Nastrade
      Nastrade
      Kat Kelantan dan Terengganu masih belum sampai lagi buku terbaru Dr. Rusly ni. Kena survey kat Kuantan la plak. Harap-harap buku terbaru ni lebih ummph!!!
    9. smartusaha
      smartusaha
      Cuba beli kat MPH Online:

      MPHONLINE.COM - Where The Bookstore Comes to You

      Harga RM17.00 sahaja.

      Saya habis baca buku ni dalam sehari lebih sahaja. Tu pun sebab ada kerja nak siapkan. Biasanya sehari dah abis baca buku Chef Li yg bahasanya tak terlalu teknikal.

      Saya belum sempat nak ulas buku ni lagi. Cuma secara mudah, dia ada 11 bab. Ada juga sedikit bahagian yg dia sentuh pasal projek terbaru dia tu.

      Dalam buku ni ada satu bab bertajuk TUMPUAN atau yg biasa kita sebut iaitu fokus. Dia bagitahu, kalau nak berjaya, kena ada fokus lah. Kalau pilih bidang A, buat sahaja bidang A betul2. Tak usah melompat-lompat bidang. Lain la kalau dah berjaya. Ni belum berjaya dah cuba nak buat benda lain..

      Actually, buku ni juga ditulis sebab dia nak 'balas' balik kutukan yg ditulis oleh ********* tu. Anda tahu, siapa gerangan pengutuk tersebut. Malas nak ungkit cerita lama. Dia nak bagitahu kat pengutuk tu, jangan pandang rendah dgn orang yg berniaga di kaki lima dan pasar malam. Sebab si pengutuk tu pernah kata, "Taraf orang kita ni setakat di pasar malam dan pasar lambak sajakah?". Begitu angkuh pengutuk tersebut..

      Malah dalam satu buku si pengutuk tu, dia asyik ulang ayat, "tak usah percaya dengan cerita karut boleh jadi jutawan dengan jual air kacang soya..". Malah si usahawan internet pun dia sindir juga dalam buku dia tu. Maklumlah, serba tahu..

      Tapi biarkan si pengutuk tu dengan angan2 dan lagaknya.

      Chef Li dah banyak tabur jasa untuk orang2 Malaysia terutama orang Islam dan Melayu. Si pengutuk tu atau orang lain yg menentang hanya menyumbang air liur sahaja. Tindakan haprak tak ada. Cakap je besar..

      Prinsip Dr. Rusly ni ialah keusahwanan Mikro iaitu bisnes berskala kecil. Kebanyakan orang pandang remeh dgn bisnes kecil mcm ni. Tu yg silapnya kata Chef Li. Kerajaan umpamanya lebih suka bisnes Makro yg modalnya juta2. Last2 juta2 juga yg rugi.

      Padahal kita perlu tahu. Sebahagian besar yg menyumbang kepada kekuatan ekonomi kebanyakan negara ialah perusahaan kecil mcm IKS tu. So, jangan pandang remeh dan sebelah mata.

      Kesemua buku Chef Li saya pasti beli dan baca. Dah lama tunggu buku ke-5 dia ni. Memang menambahkan lagi motivasi untuk terus berjaya sebagai usahawan. Walau tak banyak benda baru yg dia tulis, tapi ia adalah peringatan dan pesanan untuk kita yg sering mudah lupa dan hanyut dari landasan perjuangan..

      Ingat. Perjuangan Chef Li bukan hanya untuk Melayu, tapi sebenarnya lebih kepada sesiapa yg berAgama Islam. Tak kisah Cina, India, Melayu, Jawa...

      Wassalam.

      ps. Bidang Chef Li dulu2 adalah perubatan terutama perubatan jawa, herba dan mengurut. Tapi beliau beralih ke bidang masakan. Ilmu perubatan tu dia pernah bagi kepada seorang kawan dia yg pada mula kerja sebagai mat despatch. Tapi kemudian berjaya membuka sebuah 'klinik' rawatan hasil bantuan Chef Li. Boleh baca pasal ni dalam buku terbaru tu..
    10. 7FiguresGuy
      7FiguresGuy
      saper yang kutuk tuh?

      diorang cakap mcm tu sebab tak penah nampak dengan mata sendiri..aku sendiri pernah jumpa sorang makcik ni jual keropok lekor/air soya(petang),nasi lemak(pagi)..income sebulan RM30k...mana tak nya,dia jual tempat yg ramai giler orang datang,pagi jer stat 6.30 dah berniaga,kejap jer habis,pastu sambung lak jual air soya sampai petang,tak mustahil langsung kalo income dia mcm tuh,lagi-lagi kalo ada 2-3 kedai..relax je bawak mercedez...cuba orang yg kutuk tu jumpa sendiri jutawan senyap mcm tu,baru dia tahu saper lagi hebat...
    11. Adnin
      Adnin
      Alaaa yang tulis buku "Akademi Jutawan" tuuu ;)
    12. mazlie nadzri
      mazlie nadzri
      salam..

      Alhamdulilah..baru je daptkan buku baru Chef Li ni.heheh..tapi tak baca lagi..badan tgh penat...takde feeling nk baca..tunggu dah ok semua barula boleh baca buku tu..

      Biasala kat dunia ni, mana ada orang yang tak dengki?mesti ada punyela...
    13. Farizal Hassim
      Farizal Hassim
      Saya baru baca seperuh buku "Aku Tak Nak Miskin". Memang rasa terkena batang hidung.

      Ilmu banya dicari tetapi tindakan masih lembab :(

      BUAT SAJA LAH!
    14. smartusaha
      smartusaha
      :D

      Orang yg kutuk tu perasan serba tahu.

      Last2 kena saman dgn Azizi Ali. Orang yg banyak cakap ni kadang2 kena bagi sebijik baru senyap.

      Yang jual air atau keropok tu memang la tak jadi jutawan sebab tak amal strategi yang betul. Sebab tu Chef Li suruh pi kursus. Nak masak2 ni pun ada kira2 juga.

      Saper ikut seminar dia, ada la dua tiga contoh yg dia cerita. Ramai usahawan yg ego. Padahal kalau kira balik untung bersih tak sampai 30 sen pun satu jualan. Hehe..

      Ramai yg sedar dan insaf dari lamunan lepas ikut kursus Chef Li. Rupa2nya selama ni syok sendiri. Memang ramai orang beli, laku.. Tapi kalau takat untung seciput buat apa? Nak berniaga kena ada strategi..

      Ramai orang yg papa kedana dah kaya raya hasil didikan Chef Li ni. Dari takde apa2 boleh pakai kereta, cukup makan..

      Buat sajalah! (Bab 6). ;)
    15. Nastrade
      Nastrade
      Terima kasih zul. Rasanya saya akan tunggu kluar kat Popular kot, pasal boleh diskaun ahli. Buku Chef Li ni saya memang ada kesemuanya (kecuali yang terbaru ni la..) dan saya memang terpengaruh dulu (siap jadi peniaga pasar malam) dan saya rasa ada banyak kebenaran dalam buku beliau (bab mimpi dan duduk kat gunung indonesia tu, wallahuallam.) Cuma saya fail bab 'Time Management'.

      Begitu juga buku Azizi Ali, kesemuanya ada, ada yang berpengaruh dalam diri (tengah buat skrang), dan buku pengutuk tu pun saya ada tapi cuma satu je iaitu Rahsia Orang Kaya Damansara (kalau tak silap..), tak habis baca pun pasal saya rasa kebanyakkan ilmu dia lebih kepada pembacaan ilmu orang lain/pengalaman orang lain. Selalunya bila nak beli buku, saya akan belek skali imbas dan tengok isi -isi sepintas lalu, kalau rasa berbaloi, beli je..
    16. Kasyidi
      Kasyidi
      Ramai usahawan makanan melayu tak tahu nak kira "food Cost analisis", sebab tu perlunya kursus.

      tapi ramai yang pandang enteng dengan benda2 macam ni....

      P/S: dulu masa kursus Chef Li di Kampus induk ITKAU, yang datang kursus bukan calang2. yang dah berjaya dalam restoran ada sertai kursus walaupun datang dengan Mercedes E240 model terbaru & ada seorang pelajar yg belajar di situ adalah Tokey Restoran, Datang kampus pon pandu Mercedes C200 Kompressor. :)
    17. abdfatah
      abdfatah
      ada seminar terbaru daaa.... ada sapo2 pergi tak?

    Share This Page

Share This Page