100 manusia paling berpengaruh di dunia

Discussion in 'Sembang Umum' started by buzzupteam, Dec 31, 2009.

Share This Page

  1. buzzupteam

    Newbie

    Joined:
    Dec 26, 2009
    Messages:
    522
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    BUKU yang paling menjadi bacaan di seluruh dunia, The 100: A Ranking of the Most Influential Persons in History. (Terbitan New York: Carol Publishing Group/Citadel Press) karya Michael H. Hart yang diterbitkan pada 1978.
    Buku ini menyenaraikan senarai 100 manusia paling berpengaruh di dunia:

    1 Nabi Muhammad SAW

    2 Isaac Newton

    3 Nabi Isa

    4 Buddha

    5 Confucius

    6 Saint Paul

    7 Tsai Lun

    8 Johan Gutemberg

    9 Chirstopher Columbus

    10 Albert Einstein

    11 Karl Marx

    12 Louis Pasteur

    13 Galileo Galilei

    14 Aristoteles

    15 V.I. Lenin

    16 Nabi Musa

    17 Charles Darwin

    18 Chin Huang Ti

    19 Agustus Caesar

    20 Mao Tse-tung

    21 Genghis Khan

    22 Euclid

    23 Martin Luther

    24 Nicolas Copernicus

    25 James Watt

    26 Constantine the Great

    27 George Washington

    28 Michael Faraday

    29 James Clerk Maxwell

    30 Orville dan Wilbur Wright

    31 Antoine Laurent Lavoisier

    32 Sigmund Freud

    33 Iskandar Zulkarnaen

    34 Napoleon Bonaparte

    35 Adolf Hitler

    36 William Shakespeare

    37 Adam Smith

    38 Thomas Edison

    39 Anton van Leuwenhoek

    40 Plato

    41 Gugleilmo Marconi

    42 Ludwig van Beethoven

    43 Werner Heisenberg

    44 Alexander G. Bell

    45 Alexander Fleming

    46 Simon Bolivar

    47 Oliver Cromwell

    48 John Locke

    49 Michelangelo

    50 Paus Urban II

    51 Umar bin Khatab

    52 Asoka

    53 Sain Augustine

    54 Max Planck

    55 John Calvin

    56 William Morton

    57 William Harvey

    58 Antoine Becquerel

    59 Greger Mendel

    60 Joseph Lister

    61 Nicholas August Otto

    62 Louis Daguerre

    63 Joseph Stalin

    64 Rene Descartes

    65 Julius Caesar

    66 Francisco Pizarro

    67 Hernando Cortes

    68 Ratu Isabella I

    69 William the Congqueror

    70 Thomas Jefferson

    71 Jean Jasques Rousseau

    72 Edward Jenner

    73 Wilhelm Rontgen

    74 Johan Sebastian Bach

    75 Lau-tzu

    76 Enrico Perni

    77 Thomas Maltus

    78 Francis Bacon

    79 Voltaire

    80 John F. Kennedy

    81 Gregory Pincus

    82 Sui Wen Ti

    83 Mani (Manes)

    84 Vasco da Gama

    85 Charlemagne

    86 Cyrys the Great

    87 Leonard Euler

    88 Nicollo Machiavelli

    89 Zoroaster

    90 Menes

    91 Peter the Great

    92 Mencius

    93 John Dalton

    94 Homer

    95 Ratu Elizabeth I

    96 Justinian I

    97 Johannes Kepler

    98 Pablo Picasso

    99 Mahavira

    100 Niels Bohr.

    Alasan Hart memilih Nabi Muhammad S.A.W di tangga pertama ialah:

    "Saya memilih Muhammad bagi mengetuai senarai manusia yang paling berpengaruh dalam sejarah mungkin mengejutkan sesetengah pembaca dan dipersoalkan oleh sesetengah yang lain.

    "Akan tetapi Baginda merupakan satu-satunya dalam sejarah dunia yang mencapai kejayaan yang paling gemilang yang tidak sahaja dalam agama malah di peringkat sekular (dunia)," kata Hart.

    Jika Hart mampu mengenali Rasulullah sebegini dekat, bermakna penulis buku ini begitu mengkaji seluruh sejarah riwayat hidup sehingga kewafatan Baginda.


    Sesungguhnya Rasulullah S.A.W adalah manusia yang teragung selamanya dan mampu memberikan syafaat kepada kita di akhirat kelak.
    Marilah sama-sama kita berselawat ke atas jujungan besar kita Nabi Muhammad S.A.W
     
    #1 buzzupteam, Dec 31, 2009
    Last edited: Dec 31, 2009
  2. Ads Master

    Ratings:
    +0 / 0 / -0
     
  3. Loading...


  4. buzzupteam

    Newbie

    Joined:
    Dec 26, 2009
    Messages:
    522
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    Sama-samalah kita menghayati riwayat hidup Baginda...
     
    #2 buzzupteam, Dec 31, 2009
    Last edited: Dec 31, 2009
  5. faezil

    Senior

    Joined:
    Oct 2, 2007
    Messages:
    6,951
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Gender:
    Male
    Ratings:
    +9 / 0 / -0
    Semestinya junjungan mulia nabi muhammad s.a.w paling berpengaruh....

    Jika tidak masakan baginda mampu menukar masyarakat arab jahilyah kepada masyarakat islamik dalam tempoh yang singkat.
     
  6. buzzupteam

    Newbie

    Joined:
    Dec 26, 2009
    Messages:
    522
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    @faezil
    Betul tu...
     
  7. penang

    Senior

    Joined:
    Jul 17, 2009
    Messages:
    1,342
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +2 / 0 / -0
    Org putih pun tahu menilai Junjungan Besar Nabi kita....kita entahlah apa dah jadi....
     
  8. phatrebirth

    Newbie

    Joined:
    Dec 3, 2009
    Messages:
    90
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    btol..
    kita pn kena la lebih tahu menilai Baginda berbanding omputih..
     
  9. syuxx

    Senior

    Joined:
    Jul 31, 2008
    Messages:
    3,347
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +5 / 0 / -0
    Cuma zaman sekarang, lebih banyak yang menyanjungi gaya hidup serta ikut gaya hidup orang yang bawah pengaruh 1.
     
  10. faezil

    Senior

    Joined:
    Oct 2, 2007
    Messages:
    6,951
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Gender:
    Male
    Ratings:
    +9 / 0 / -0
    Adakah korang ingin menguji keimanan korang terhadap rasulullah ?

    Lawati di sini dan di sini

    Kalau iman tak kuat atau bawah 18 tahun... JANGAN LAWAT
     
  11. PinguSpy

    Senior

    Joined:
    Jan 7, 2007
    Messages:
    7,344
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +5 / 0 / -0
    dah lama taw dah nie hehe
     
  12. zakeri

    Senior

    Joined:
    Oct 20, 2008
    Messages:
    4,811
    Likes Received:
    7
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +7 / 0 / -0
    no 24 tuh ...

    cam biasa tgk kat JomBincang
     
  13. buzzupteam

    Newbie

    Joined:
    Dec 26, 2009
    Messages:
    522
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
    @zakeri
    siapa nama macam tu?
     
  14. pitt

    Newbie

    Joined:
    Feb 28, 2008
    Messages:
    243
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    Ajaran Nabi kita, Muhammad S.A.W sudah berusia 1400 tahun. Sangat berpengaruh
     
  15. adilah manaf celikvitamin

    Newbie

    Joined:
    Sep 2, 2013
    Messages:
    115
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +1 / 0 / -0
  16. mima1mima

    freshman

    Joined:
    Apr 14, 2011
    Messages:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    respect je la...org2 hebat belaka ni
     
  17. rakanfit

    freshman

    Joined:
    Jan 6, 2014
    Messages:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    orang melayu malaysia takde dalam senarai ke?
     
  18. thisismeen

    Newbie

    Joined:
    Aug 30, 2013
    Messages:
    77
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    nma ni paling style-34 Napoleon Bonaparte
     
  19. melos

    freshman

    Joined:
    Jan 25, 2014
    Messages:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    sollu 'alan Nabiy!
     
  20. avdnowhere

    Newbie

    Joined:
    Feb 14, 2012
    Messages:
    119
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    Shalawat ke atas Nabi Muhammad (S.A.W.) :)
     
  21. ProfHariz

    Newbie

    Joined:
    May 13, 2013
    Messages:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Ratings:
    +0 / 0 / -0
    MashaAllah. memang layak baginda menjadi orang yang paling berpengaruh di dunia ini.
     
  22. ferdyfauzi

    Senior

    Joined:
    May 28, 2009
    Messages:
    373
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +2 / 0 / -0
    Terbaik thread ni..

    start usaha bersunguh-sungguh dari sekarang.. insya Allah mana tahu satu hari nanti nama kita pula yang tersenarai
     
    #20 ferdyfauzi, Mar 24, 2014
    Last edited: Mar 24, 2014

ibeli4u

Share This Page