Results 1 to 10 of 10
  1. #1
    Normal Member wiraindrawan's Avatar
    Join Date
    Feb 2009
    Location
    kajang,selangor
    Posts
    76
    Thanks
    0
    Thanked 61 Times in 26 Posts

    Default Faktor-faktor kegagalan dalam perniagaan internet



    hai, semua

    Hari ini saya ingin berkongsi kenapa antara kita kurang berjaya dalam perniagaan internet khususnya newbie seperti saya..tadi saya telah menonton salah satu video daripada Suthan M( seorang pakar IM) yang menerangkan tentang kegagalan ini.. Antara sebabnya yang beliau katakan ialah:-

    1. Tidak memberikan komitmen yang secukupnya kepada perniagaan internet ini. Dengan kata lain, kita tak fokus pada business ini. Bila kita tak fokus pada sesuatu perkara maka apa yang kita buat tidak akan berjaya.

    2. Kurangnya ilmu pengetahuan tentang business ini terutamanya dari segi teknikal, pengetahuan dan ilmu tentang cara memulakan perniagaan internet.

    3. Tiada perancangan khususnya dalam jangka masa panjang. Strategi perlu dirancang supaya apa yang kita nak buat teratur dan membuahkan hasil.

    4. Kekurangan modal. Modal amat penting untuk memulakan sesuatu perniagaan tak kira lah apa jenis peniagaan sekalipun sama ada secara offline atau online. Walaupun modal perniagaan internet hanya dalam ratusan ringgit(murah) tetapi ianya tetap memerlukan modal.

    5. Malas (no take action).. Kita tak mengambil tindakan untuk memulakannya..

    6. Yang terakhir saya tambah sendiri, kita selalu bertangguh-tangguh untuk memulakannya. Ini menyebabkan fokus dah lari dan beralih kepada sesuatu yang tidak penting seperti menonton tv dan sebagainya.


    kesimpulannya, sebagai newbie seperti saya kita perlu membuang sikap-sikap di atas untuk berjaya dalam perniagaan internet ini.

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    Join Date
    Always
    Location
    Advertising world
    Posts
    Many
     

  3. #2
    WC Premium Imabiz's Avatar
    Join Date
    Feb 2009
    Location
    http://www.pakarbuatblog.com
    Posts
    13,496
    Thanks
    220
    Thanked 330 Times in 221 Posts

    Default

    imabiz lak faktor masa... rase mcm tak cukup je 24 jam sehari... so... tindakan tidak selari dengan perancangan...

  4. #3
    Normal Member Abang Internet's Avatar
    Join Date
    Dec 2007
    Posts
    917
    Thanks
    40
    Thanked 64 Times in 35 Posts

    Default

    Bagi saya.
    Sebab gagal dalam biz internet ialah kurang ilmu perniagaan.
    Sepatutnya kita kena belajar ilmu perniagaan terlebih dahulu dari belajar perniagaan melalui internet.

  5. #4
    Active Member iezat's Avatar
    Join Date
    Jul 2009
    Location
    MEKAH & MADINAH
    Posts
    2,427
    Thanks
    7
    Thanked 15 Times in 10 Posts

    Default

    saya plk...malas memanjang...

  6. #5
    WC Premium
    Join Date
    Nov 2009
    Posts
    1,544
    Thanks
    23
    Thanked 85 Times in 52 Posts

    Default

    thanks bro atas info nie...

    sikap mudah putus asa dan nak senang jer.. salah satu punca kegagalan dalam apa jua perniagaan...

  7. #6
    Normal Member eman's Avatar
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Kuala Terengganu
    Posts
    183
    Thanks
    2
    Thanked 6 Times in 4 Posts

    Default

    Krangnya semangat untuk menimba ilmu dengan pakar-pakar IM terkemuka di Malaysia juga saalah satu faktor gak.....ye la kan nak boleh siap-siap satu-satu produk tuh bkannya sng memakan masa yg agak lama, bagi org yg tidak sabar dan cpt nek hangen maka gagalah dia untuk memberi yg terbaik kepada produk yang ingin di sasarkan...huhu

  8. #7
    WC Premium JaMaL's Avatar
    Join Date
    Jan 2009
    Posts
    5,537
    Thanks
    8
    Thanked 266 Times in 91 Posts

    Default

    Bagi saya, mengikut pengalaman saya, kita perlu:
    1. ada matlamat sebelum memulakan bisnes internet ni
    2. tahu mana nak fokus dalam IM ni
    3. usaha berterusan setiap hari,w alaupun masa terhad
    4. tak berputus asa bila tak dapat hasil..lihat cara orang lain yang berjaya, dan tiru caranya...
    5. perlu sanggup melabur untuk ilmu, motivasi dll.

  9. #8
    Normal Member eman's Avatar
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Kuala Terengganu
    Posts
    183
    Thanks
    2
    Thanked 6 Times in 4 Posts

    Default

    betul kata uncle Jamal tuh...
    hihik

  10. #9
    WC Premium Imabiz's Avatar
    Join Date
    Feb 2009
    Location
    http://www.pakarbuatblog.com
    Posts
    13,496
    Thanks
    220
    Thanked 330 Times in 221 Posts

    Default

    Quote Originally Posted by eman View Post
    betul kata uncle Jamal tuh...
    hihik
    uncle jamal..??? huhu... dapat pangkat dah tue...

  11. #10
    Normal Member eman's Avatar
    Join Date
    Jan 2010
    Location
    Kuala Terengganu
    Posts
    183
    Thanks
    2
    Thanked 6 Times in 4 Posts

    Default

    Quote Originally Posted by imabiz View Post
    uncle jamal..??? huhu... dapat pangkat dah tue...
    Haha...just gurau-gurau x de maksud nak sakitkan ati mana-mana pihak...

Similar Threads

  1. Panduan Menyertai Bengkel Perniagaan Internet
    By smartusaha in forum Perniagaan Internet
    Replies: 18
    Last Post: 09-20-2011, 04:25 PM
  2. Dilarang Baca Thread Ini Jika Anda Sudah Ada 3 A_ _ _ Di Internet
    By ramfir in forum WTS : Pengiklanan & Pemasaran
    Replies: 32
    Last Post: 12-08-2010, 04:03 PM
  3. Teknik Membina E-Report Dalam Masa 24 Jam - AqifStrategi.com
    By aqifdg in forum Perniagaan Internet
    Replies: 3
    Last Post: 07-14-2010, 05:13 AM
  4. Membina Reputasi dalam Perniagaan Internet
    By ZaRul in forum Tips & Panduan
    Replies: 27
    Last Post: 01-19-2010, 03:16 PM
  5. Skop Perniagaan Internet Terlalu Luas
    By wanginternet in forum Sembang Umum
    Replies: 4
    Last Post: 12-12-2009, 06:12 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •