Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 10 of 18
  1. #1
    Active Member mfaiz's Avatar
    Join Date
    May 2008
    Posts
    1,930
    Thanks
    1
    Thanked 15 Times in 11 Posts

    Arrow Surah Al-Hadid, ayat 20?



    بسم الله الرحمن الرحيم

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


    Lagi sedikit tazkirah ringkas untuk sama-sama kita hayati sepotong ayat dari Al-Qur'an, surah Al-Hadid ayat yang ke-20. Semoga kita sama-sama mendapat manfaat daripadanya, إن شاء الله. Baik, saya teruskan...

    Siapakah yang merasa atau berfikir atau berpendapat bahawa bermain-main itu merupakan suatu perkara yg perlu kita buat dengan sungguh-sungguh? buat betul-betul? Padalah ianya adalah suatu yg main-main saje, bukan betul pun, bukan sungguh-sungguh pun, kan? Main-main saje...

    Tentu lah kita akan jawab kalu dah namanya pun bermain, mesti lah ianya hanya lah gurauan atau main-main saje atau tak sungguh-sungguh, bukan sesuatu yang serius atau bukan matlamat utama.

    Sebab itu lah bagi sesiapa yang merasakan bahawa kehidupan dunia ini hanya permainan saja, maka kehidupan dunia ini tidak menjadi suatu hal yang utama dan tentu ada yang harus diutamakan lagi iaitu kehidupan akhirat, kehidupan yg kekal abadi, abadan abada...

    Kalau di dunia, sakit, sakit sekejap je, sembuh balik... susah, susah sekejap je, nati senang balik... kaya, kaya sekejap je, nati miskin balik, miskin, miskin kejap je, nati kaya balik...

    Tapi kalau di akhirat? susah, susah utk selama-lamanya, tiada penghujung, tiada penamat... begitu jua lah kesenangan, senang buat selama-lamanya, abadan abada...

    Allah berfirman didalam Al-Qur'an, surat Al-Hadid ayat ke-20 bermaksud:

    "Ketahuilah, bahawa sesungguhnya kehidupan dunia itu hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan, perhiasan dan bermegah-megah di antara kamu serta berbangga-banggaan tentang banyaknya harta dan anak, seperti hujan yang tanam-tanamannya menggagumkan para petani; kemudian tanaman itu menjadi kering, dan kamu lihat warnanya kuning kemudian menjadi hancur; Dan di akhirat (nanti) ada azab yang keras (berat), dan keampunan dari Allah serta keredhaanNya. Dan kehidupan dunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu."

    Sebuah Hadis Qudsi, Rasulullah sallAllahu ‘alaihi wasallam bersabda, Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman (disampaikan melalui Malaikat Jibril A.S.), terdapat 3 pesanan:
    1. Hiduplah sesukamu, tetapi sedar lah bahawa pada suatu ketika kamu akan dimatikan.
    2. Cintailah sesiapapun / apa-apapun yang kamu cintai, tetapi sedar lah bahawa pada suatu ketika nanti kamu akan berpisah denganya jua.
    3. Berbuatlah sesuka hatimu, tetapi sedar lah bahawa apa yang kamu lakukan itu akan mendapat balasan kelak.

    Hadis ini menyatakan bahawa kehidupan dunia ini tidak selamanya, pasti akan ditinggalkan dan akan kita bakal menemui kehidupan yang lain untuk dipertanggungjawabkan apa yang telah dilakukan di dunia ini, iaitu kehidupan akhirat.

    والله أعلم

    Apa yg baik itu datangnya dari Allah Subhanahu wa Ta'ala, dan yg buruk itu adalah kelemahan diri saya sendiri.

    جزاك اللهُ خيراً


    .
    .
    .
    Last edited by mfaiz; 12-27-2009 at 06:23 PM.
    +Saya reseller ESET NOD32 Antivirus, PM jika nak beli lesen ori. +Hosting utk STUDENTS+FREE Domain
    +Panduan & Skrip Autoresponder +Perkhidmatan Setup Affiliate
    +
    Panduan & Skrip Affiliate +Lindungi Page Download

    ...شكرا جزيلا على حسن متابعتكم

  2. # ADS
    Circuit advertisement
    Join Date
    Always
    Posts
    Many
     

  3. #2
    WC Premium aurora ice's Avatar
    Join Date
    Dec 2008
    Posts
    2,204
    Thanks
    42
    Thanked 66 Times in 25 Posts

    Default

    terima kasih TT..
    teruskan posting perihal sebegini ya..

    moga ada kestabilan dalam minda kami semua yang membacanya,
    dunia dan akhirat..

  4. #3
    Rez
    Rez is offline
    Normal Member Rez's Avatar
    Join Date
    Sep 2008
    Posts
    678
    Thanks
    5
    Thanked 12 Times in 12 Posts

    Default

    dunia nie hanyalah sebagai tempat untuk mencari bekalan.

    Ia umpama nak pergi ke dari Terengganu ke KL, berenti kat Kuantan tuk isi minya.

    Terengganu tuh adalah tempat kita datang. Iaitu dari ALlah. Kuantan pulak adalah dunia nie. And destinasi yang kita tuju, KL adalah akhiratnya.

    Fikir-fikirkanlah.
    [Untuk Expert Sahaja] 5 Langkah Membina Autoblog Cara Aq.

    1. Hosting,di sini
    2. Install Wordpress
    3. Dptkn Plugin di sini.
    4. Install dan configure sendiri la.
    5. Dftr Graboid Aff di sini. promote kat blog baru tuh.

  5. #4
    Normal Member azharbiz's Avatar
    Join Date
    Dec 2009
    Posts
    581
    Thanks
    32
    Thanked 11 Times in 11 Posts

    Default

    salam...

    da'a dlm forum??
    1 keje yg mulia....
    keep it up....
    ~STAY HUNGER STAY FOOLISH~

    STAY UNDER THE RADAR

  6. #5
    Active Member mfaiz's Avatar
    Join Date
    May 2008
    Posts
    1,930
    Thanks
    1
    Thanked 15 Times in 11 Posts

    Default

    Quote Originally Posted by aurora ice View Post
    terima kasih TT..
    teruskan posting perihal sebegini ya..

    moga ada kestabilan dalam minda kami semua yang membacanya,
    dunia dan akhirat..

    إن شاء الله



    Quote Originally Posted by Rez
    dunia nie hanyalah sebagai tempat untuk mencari bekalan.

    Ia umpama nak pergi ke dari Terengganu ke KL, berenti kat Kuantan tuk isi minya.

    Terengganu tuh adalah tempat kita datang. Iaitu dari ALlah. Kuantan pulak adalah dunia nie. And destinasi yang kita tuju, KL adalah akhiratnya.

    Fikir-fikirkanlah.

    ya... tapi tak semudah itu. susah nak dapat hakikat tersebut... selagi kita tidak menghadapinya, selagi itu lah hanya kata-kata dibibir saje...


    Quote Originally Posted by azharbiz
    salam...

    da'a dlm forum??
    1 keje yg mulia....
    keep it up....

    و عليكم السلام


    إن شاء الله


    .
    .
    Last edited by mfaiz; 12-28-2009 at 12:04 AM.
    +Saya reseller ESET NOD32 Antivirus, PM jika nak beli lesen ori. +Hosting utk STUDENTS+FREE Domain
    +Panduan & Skrip Autoresponder +Perkhidmatan Setup Affiliate
    +
    Panduan & Skrip Affiliate +Lindungi Page Download

    ...شكرا جزيلا على حسن متابعتكم

  7. #6
    Normal Member aleh49's Avatar
    Join Date
    Dec 2008
    Location
    Kulai--penang
    Posts
    273
    Thanks
    0
    Thanked 1 Time in 1 Post

    Default

    trima kasih Mfaiz..krna ingat mengingati..
    Jangan jadikan alasan sbuk untuk lupa kpada Allah..
    Dunia sementara akhirat selamanya..
    diberi betis nk peha..
    diberi peha nk kepala...
    Jika tangan penuh usaha,
    rezki dtg dengan rela..

  8. #7
    Active Member mfaiz's Avatar
    Join Date
    May 2008
    Posts
    1,930
    Thanks
    1
    Thanked 15 Times in 11 Posts

    Default

    Quote Originally Posted by aleh49 View Post
    trima kasih Mfaiz..krna ingat mengingati..
    Jangan jadikan alasan sbuk untuk lupa kpada Allah..
    Dunia sementara akhirat selamanya..

    عَفْواً


    betul...
    Last edited by mfaiz; 12-28-2009 at 12:04 AM.
    +Saya reseller ESET NOD32 Antivirus, PM jika nak beli lesen ori. +Hosting utk STUDENTS+FREE Domain
    +Panduan & Skrip Autoresponder +Perkhidmatan Setup Affiliate
    +
    Panduan & Skrip Affiliate +Lindungi Page Download

    ...شكرا جزيلا على حسن متابعتكم

  9. #8
    WC Premium MrEmas's Avatar
    Join Date
    Apr 2009
    Posts
    3,066
    Thanks
    181
    Thanked 125 Times in 76 Posts

    Default

    Thanks Faiz
    sungguh bermanfaat ilmu ni

  10. #9
    Kawan WC Premium RajaKamil's Avatar
    Join Date
    Jul 2007
    Location
    www.eBook50k.com
    Posts
    6,750
    Thanks
    74
    Thanked 375 Times in 124 Posts

    Default

    terima kasih MFaiz, rep added

  11. #10
    Active Member mfaiz's Avatar
    Join Date
    May 2008
    Posts
    1,930
    Thanks
    1
    Thanked 15 Times in 11 Posts

    Default

    Quote Originally Posted by RajaKamil View Post
    terima kasih MFaiz, rep added
    terima kasih RK, جزاك اللهُ خيراً‎



    Quote Originally Posted by MrEmas
    Thanks Faiz
    sungguh bermanfaat ilmu ni

    الحمد لله


    .
    .
    +Saya reseller ESET NOD32 Antivirus, PM jika nak beli lesen ori. +Hosting utk STUDENTS+FREE Domain
    +Panduan & Skrip Autoresponder +Perkhidmatan Setup Affiliate
    +
    Panduan & Skrip Affiliate +Lindungi Page Download

    ...شكرا جزيلا على حسن متابعتكم

Page 1 of 2 12 LastLast

Similar Threads

  1. [Penting]gempa sama dgn ayat al-quran
    By johnjimat in forum Sembang Umum
    Replies: 11
    Last Post: 12-28-2009, 12:12 AM
  2. Apa maksud ayat dari pakcik G.A ni?
    By lunassp in forum Ads Network
    Replies: 64
    Last Post: 12-08-2009, 04:58 AM
  3. Ayat Ayat Al Qur'an Muncul Di Tubuh Bayi Rusia
    By adikabas in forum Sembang Umum
    Replies: 7
    Last Post: 10-22-2009, 07:25 PM
  4. [pencarian] Buat ayat salesletter killer
    By Faiz Shafie in forum Ada Sesiapa Yang Tahu...
    Replies: 5
    Last Post: 10-14-2009, 12:59 PM

Posting Permissions

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •