PDA

View Full Version : Hamba Menjadi Baik, Istikharah, Wanita & Tabiat yg membawa ke Neraka



muwiras
07-05-2010, 01:59 AM
APABILA ALLAH MENGHENDAKI HAMBA-NYA MENJADI BAIK 2

sumber dari : http://tazkirahjumaat.blogspot.com/2009/07/hamba-menjadi-baik-istikharah-wanita.html

Rasulullah s.a.w. bersabda “Apabila Allah menghendaki hamba-Nya menjadi baik, maka Dia menyegerakan hukuman ke atas kesalahannya di dunia, dan apabila Allah menghendaki keburukan bagi hambanya, maka Dia menahan hukuman dosanya hingga ke hari kiamat (Riwayat Thabrani dari Ammar Bin Yasir r.a.)

Dalam mazhab Syafie, apabila telah dilaksanakan sesuatu hukuman atau denda, misalnya memotong tangan pencuri, maka dosanya telah terhapus dan tidak lagi dibawa ke akhirat. Mazhab Hanafi pula mengatakan dosanya itu hanya terhapus sekiranya ia redha dengan hukuman yang dikenakan. Setiap musibah, bencana yang menimpa misalnya anak dan isterinya demam-demam, tayar motor pancit, kereta rosak dan sebagainya diberi pampasan iaitu digugurkan dosa. Dosa yang digugurkan adalah seimbang dengan musibah yang dikenakan Allah, misalnya orang yang lama terlantar sakit di hospital mungkin diampunkan segala dosanya dengan Allah.

Rasulullah s.a.w. bersabda “Apabila Allah menghendaki hamba-Nya menjadi baik, maka dia membukakan pintu hatinya, dan dia memasukkan ke dalamnya keyakinan dan kebenaran. Dia menjadikan hatinya menyimpan apa yang dimasukkan, dan dia menjadikan hatinya sejahtera, lidahnya bercakap yang benar, akhlaknya lurus dan dia menjadikan telinganya berpendengaran tajam dan matanya berpenglihatan tajam (Riwayat As-Syekh dari ABu Dzar r.a.)

Kalau pintu hati tertutup, maka segala yang baik dan benar tidak akan bertapak di dalam hati. Kata pepatah melayu, masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Bila pintu hati terbuka, maka telinga menjadi tajam dan senang mendengar perkara yang baik-baik dan mata akan nampak kekurangan dan kesalahan diri.

http://nasbunnuraini.wordpress.com/2009/07/22/apabila-allah-menghendaki-hamba-nya-menjadi-baik-2/


SOLAT ISTIKHARAH

Dari Saad Bin Abi Waqas r.a. katanya Rasulullah SAW bersabda: Di antara kebahagian anak Adam ialah Solat Istikharah daripada Allah Taala dalam segala urusannya. (Hadis 146 Mastika Hadis Jilid 2)

Sembahyang istikharah ialah sembahyang untuk meminta perkhabaran, petunjuk dalam memilih umpamanya antara dua kerja.

Hanya boleh beristikharah untuk benda yang harus sahaja. Benda yang sememangnya haram atau wajib tidak dibenarkan.

Dalam hadis yang lain, tidak akan menyesal orang yang beristikharah Sabda Nabi “Tidak akan kecewa bagi yang melaksanakan istikharah dan tidak akan menyesal bagi orang yang suka bermusyawarah dan tidak ada kekurangan bagi orang yang suka berhemat” (HR.Thabrani).
Kalau sudah beristikharah dan Allah dorong untuk melakukan sesuatu (cenderung kepada sesuatu), mestilah patuh.

Bila?

Solat Istikharah boleh dilakukan sama ada siang atau malam, terutamanya bila hati terasa tenang.

Berapa lama?

Buatlah sehingga 5 atau 7 malam. InshaAllah diberi petunjuk. (tidak semestinya melalui mimpi)
Cara beristikharah: Istikharah digalakkan berdasarkan hadis Jabir yang menyebut, “Rasulullah saw mengajar kami beristikharah pada semua perkara sebagaimana baginda mengajar satu surah daripada Al-Quran.” (Hadis 147 Mastika Hadis Jilid 2).

Kemudian hendaklah ia berdoa dengan membaca:

Wahai tuhanku, aku memohon pilihan dengan ilmuMu dan memohon takdirMu dengan kekuasaanMu. Dan aku memohon daripada kelebihanMu yang amat besar. Sesungguhnya Engkau sahaja mampu segalanya dan aku tidak mampu dan Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui. Engkau mengetahui segala perkara ghaib. Wahai tuhanku sekiranya / engkau ketahui bahawa perkara ini adalah yang terbaik buatku dalam perkara agamaku, didalam kehidupanku serta kehidupanku selanjutnya, maka takdirkanlah perkara itu untuk ku serta permudahkannya untuk ku dan berkatilah aku padanya. Sekiranya Engkau ketahui bahawa perkara ini adalah bukan yang terbaik buatku dalam perkara agamaku, di dalam kehidupan ku serta kehidupan ku selanjutnya, maka jauhilah daripadanya serta takdirkanlah yang terbaik buatku serta berkatilah aku. Berikanlah kebaikan di mana saja aku berada dan jadikanlah aku ini orang yang redha atas ketentuanMu.

http://www.rileks.info/coollist/2009/07/tazkirah-pagi-istikarah/


WANITA, TABIAT YANG MEMBAWA KE NERAKA

Sebagai peringatan untuk para wanita dipaparkan suatu peristiwa di suatu Eid, di mana seorang wakil telah dilantik dari kaum wanita untuk bertemu dengan Rasulullah SAW untuk meminta baginda SAW memberi ucapan khusus untuk kaum wanita.

Baginda bersetuju dan menyuruh mereka berkumpul di Baabun Nisaa'. Setelah kaum wanita berkumpul, Bilal pergi memanggil Rasulullah SAW. Baginda pun pergi ke sana, dan memberi salam dan memberi tazkirah seperti berikut:-

"Assalamu'alaikum, wahai kumpulan/kaum wanita. Wahai kaum wanita, aku lihat kamu ini lebih banyak di neraka".

Seorang wanita lalu bangun bertanya, "Apakah yang menyebabkan yang demikian? Adakah sebab kami ini kufur?”

Rasulullah SAW menjawab, "Tidak. Bukan begitu. Tetapi ada 2 tabiat kamu yang tidak elok yang boleh menjerumuskan kamu ke dalam neraka:-

1. Kamu banyak mengutuk/menyumpah

2. Kamu kufurkan kebaikan suami.

" Kemudian baginda SAW mengingatkan supaya:-

1. Banyak beristighfar

2. Banyak bersedekah.

Keterangan: Yang dimaksudkan dengan mengutuk/menyumpah ialah seperti contoh di bawah:-

Contoh 1 Katakan kita lama menunggu bas. Tetapi bas masih tak kunjung tiba, akibat geram dan marah kita mungkin berkata, "Driver bas ni dah ****** agaknya." Perkataan ****** itu termasuk dalam erti kata menyumpah. Lisan wanita memang terlalu cepat menyumpah. Kadang-kadang pakaian, perkakas rumah, hatta suami pun kena sumpah.

Contoh 2
Tengah memasak gas habis. Kita mungkin berkata "Celaka punya gas. Masa ni jugak nak habis." Yang dimaksudkan kufur di sini bukan kufur I'tiqad tetapi bererti tidak mengiktiraf Kebaikan di sini bermaksud tanggungjawab yang telah ditunaikan oleh suami. Berkaitan dengan hal ini, Rasulullah pernah ditanya oleh seorang suami yang kurang faham suami'. Rasulullah SAW berkata,"Tidakkah pernah engkau jumpa, seorang isteri, jika seumur hidup engkau, engkau berbuat baik kepadanya, tetapi di suatu ketika, disebabkan dia tidak mendapat sesuatu yang dia kehendaki, maka dia akan berkata ,"Awak ini, saya tak nampak satu pun kebaikan awak" (Terjemahan langsung dari Arab).

[Dalam masyarakat kita kata-kata di atas mungkin boleh dikaitkan dengan perkataan seperti berikut: "Selama hidup dengan awak, apa yang saya dapat?".][Tak guna sesen pun']

Rasulullah SAW sambung lagi , 'Mana-mana isteri yang berkata, "Awak ini, saya tak nampak satu pun kebaikan awak", maka akan gugur pahala-pahala amalannya.'

Saranan Rasulullah SAW yang seterusnya ialah menyuruh kaum wanita banyak beristighfar dan bersedekah, kerana ia dapat menyelamatkan kita dari 2 perkara yang boleh menjerumuskan kita ke dalam api neraka seperti yang disebutkan tadi.

Fadhilat beristighfar:-
a. Sabda Rasulullah SAW:- "Siapa yang melazimkan amalan istighfar 70 X sehari, dia tidak akan ditulis sebagai orang yang lupa (nyanyuk)." Sebelum nyanyuk di hari tua, amalkan sejak muda-muda lagi. Rasulullah SAW menganjurkan kita beristighfar 70 atau 100 kali sehari. Baginda sendiri melakukannya lebih dari 100 X sehari. Adalah diingatkan untuk mencapai target ini, eloklah kita menjadualkan amalan zikir ini dalam amalan-amalan harian kita.

b Sabda Rasulullah SAW:- "Siapa yang melazimkan amalan istighfar, akan dikeluarkan Allah dari sifat ham dan hazan. Sifat ham bererti gelisah yang tidak menentu yang sering melanda kaum wanita. Sifat hazan bererti berdukacita"

c. Istighfar juga memurahkan rezeki. Jangan dianggap rezeki itu hanya dalam bentuk wang ringgit atau harta benda. Tetapi ia juga termasuk kesihatan, umur, kasih sayang dan anak-anak. Sedekah tidak semestinya dalam bentuk wang ringgit.

Sedekah juga termasuk:-
1. Tuturkata/percakapan yang baik. Yang paling utama ialah terhadap keluarga sendiri. Ertinya tidak menyakitkan hati. Inilah rahsianya bagaimana hendak menambat hati suami.

Diriwayatkan, Saidatina Khadijah ra, isteri Rasulullah SAW yang pertama, tidak pernah menyinggung hati Rasulullah walau sedikit pun. Sepanjang hayat baginda SAW, hati baginda dipenuhi dengan Khadijah, sehingga sering menyebut nama beliau. Kadangkala hingga menimbulkan perasaan cemburu dikalangan isteri-isteri baginda. Diriwayatkan juga, Jibril as setiap kali selepas memberi wahyu kepada Rasulullah sebelum meminta diri, selalu mengirim salam kepada Khadijah. Suatu hari Rasulullah SAW telah bertanya beliau, dan jawab Jibril, "Khadijahlah satu-satunya perempuan yang Allah SWT berkenan tuturkatanya".

2. Memberi salam.

3. Memaniskan wajah. Juga terutamanya kepada ahli keluarga. Rasulullah SAW pernah bersabda, "Kamu senyum sahaja pun sudah menjadi sedekah." Terdapat juga suatu syair Arab yang berbunyi:- "Nak buat baik, sangatlah mudah, Maniskan wajah, lembutkan lidah."

Maka setelah diberi peringatan oleh Rasulullah SAW marilah kita bertafakkur dan bermuhasabah diri-diri kita. Sekiranya terdapat sifat-sifat buruk yang boleh menjerumuskan kita ke dalam api neraka itu, maka eloklah kita mengubah sikap kita dari sekarang. " SAMPAIKANLAH WALAU SEPOTONG AYAT -Sabda Rasulullah SAW"

cyber_preneur
07-06-2010, 01:57 PM
alhmdllh...

imosnet
07-06-2010, 02:26 PM
ini antara thread yg 'menjentik hati' dan 'menongkah arus' dlm WC... timakasih syekh!

alim1810
07-06-2010, 03:47 PM
Alhamdulillah...satu post yang sangat baik untuk dikongsi bersama, keperluan dunia dicari tanpa melupai akhirat yang lebih utama.. yg pastinya abadan abada..jazakallahu khairan kaatsiran :). Moga tuan dirahmati Allah.

chibobski84
07-06-2010, 04:34 PM
err... camner solat istikarah?

sudi share?

huhu.. hinanyer aku tak tau

muwiras
07-07-2010, 12:35 AM
Alhamdulillah...satu post yang sangat baik untuk dikongsi bersama, keperluan dunia dicari tanpa melupai akhirat yang lebih utama.. yg pastinya abadan abada..jazakallahu khairan kaatsiran :). Moga tuan dirahmati Allah.


amin... terima kasih bro...

chibobski84... senang jer bro... solat sunat mcm biase.. tapi niat jer lain...

nawaitu sunnatan istikharati raakataini lillahi taalla
sahaja aku smbhg sunat istakharah 2 rakaat krn allah taala..

chibobski84
07-07-2010, 08:22 AM
solat sunat cam biasa je?

bacaan semua sama lar ek

hehe tq

FendyAziz
07-07-2010, 08:38 AM
Slalu la bukak thread mcm ni. Syahdu brase hari..

Lamanutama
07-07-2010, 11:22 AM
perghh syahdu gila

muwiras
07-07-2010, 11:35 PM
solat sunat cam biasa je?

bacaan semua sama lar ek

hehe tq

yupp.... gudd luck :D

muwiras
07-07-2010, 11:36 PM
Slalu la bukak thread mcm ni. Syahdu brase hari..

insyaallah.. akan saye buat dari mase ke samase...